Design Tokyo har nu hittat sin stil, sin form. Mycket välorganiserad presentmässa med strålande service och många besökare. Än en gång arrangerade JapanPorten en monter som delades mellan flera mindre svenska företag. Sayaka Chishiki tolkade japanska till svenska och var en utmärkt värd för montern.
Tillsammans hade vi en mycket stram budget. Det kostar cirka 80 000 kronor för en normalmonter med den enklaste inredningen. Monterkostnaderna delade företagarna på.
Sayaka Chishiki i vår monter i Tokyo
Eliza Design (mockakläder)
Design Lena Larsson (keramik + CD)
Kerstin Westin (barnbok)
Tizzla (träskor)
Helène Faleij (photo prints)
Chopstick Face (chopstick control device)
Annika Bertilsdotter (smycken)
Varje besökare räknas en gång. Mässor kritiseras för deras sätt att räkna besökare och arrangören Reed Exhibitions kovade att räkna korrekt.
I vår del av mässkomplexet Big Sight, östra hallarna, pågick flera mässor samtidigt. I de västra hallarna (5-10 minuters promenad under samma tak) arrangerades Bokmässan.
Mässhallarna i Tokyo Big Sight. Konerna är inte utställningsplatser.
Ett fåtal gäster i vår monter kom från Korea och Kina, övriga var japanska besökare. Det är många montrar som inköparna ska besöka under en eller möjligen två dagar.
Av våra japanska montergrannar fick ingen ta emot beställningar under mässan. Större företag kommer i grupp och sveper fram som gräshoppor. Alla samlar in kataloger, produktprover och byter visitkort.
Hoppas och arbeta för order direkt i montern, men inte tro på det förrän det händer. Vi har tagit emot beställningar direkt på mässor och då alltid från mindre butiker. I vår monter hade vi förstås en tolk som talade japanska med besökarna.
Det finns skyltar att sätta upp i montern, som talar om för besökaren ifall du säljer till alla eller om du enbart söker representant/agent i Japan.
Vi arrangerade även montrar på premiären för Design Tokyo 2006 och påföljande år 2007, där företagen delade monter.
Mer fakta om Design Tokyo, deras montrar och hur mässhallarna ser ut.