Japan är en jättelik ekonomi. Ett land där folket tycker om nya produkter, geniala eller udda som Tamaguchi, den lilla kycklingen som behövde matas och kom för drygt 20 år sedan. Japanerna älskar och kräver kvalité och service.
Från Tokyo till Osaka är det 550 km och på den kustremsan bor 67 miljoner människor. Här finns tiotusentals, hundratusentals trevliga kvartersbutiker. Här säljs miljoner tofflor, dricksglas, iPhones varje år. Presumtiva kunder finns det alltså gott om.
Det kan ta ett halvår, eller flera år innan du får ett livstecken från någon du träffat på en mässa. När det väl sker, se då till att du är ordentligt förberedd med broschyrer, webbsidor och visitkort. Och en mycket bra produkt.
Du har säkert funderat över alternativen: mässor i Japan, kontakter via internet, eller möjligheten att skapa kontakter på någon mässa i Sverige eller i Europa.
Tidigare har vi organiserat montrar på flera mässor i Tokyo.
Vi ringer och besöker det företag du har kontakt med om du förbereder en resa till Japan.
Våra japanska tolkar talar engelska och svenska och blir gärna din följeslagare.
Kontakta oss för översättning till japanska av kataloger, broschyrer och webbplatser. Vi tror att japanska företag förväntar sig att du har en presentation av företaget på japanska. Vi har själva en japansk webbplats, Scandinavia Life.
Åker du och kollegorna till Japan för att träffa exportörer, ta med er visitkort på japanska.
Att inte ha med sig visitkort är nog det sämsta av allt.
Den 1 januari 2013 gick Exportrådet och Invest Sweden samman och blev Business Sweden. Med kontor i 57 länder samt i varje region i Sverige kan de identifiera internationella affärsmöjligheter för svenska företag, skapa kontakter med potentiella investerare samt bygga upp kunskap om marknaderna och de lagar, regler och traditioner som påverkar affärsprocessen.
Staten representeras av Utrikesdepartementet och näringslivet av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening. Det delade ägandet mellan stat och näringsliv ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.
På Business Swedens webbplats finns att läsa om Japan som exportland, världens tredje ekonomi. De var involverade i mässan FOODEX i mars 2014 där vi tolkade för Jaure.
På webbplatsen finns namn och telefonnummer på kontaktpersoner i Tokyo och Sverige. Hör efter om de har något arrangeman den närmaste tiden och som du kan vara med på.
Mörk kostym och grön slips? Kjol eller byxor? Svart eller rosa? Vi har samlat några tips och råd på en sida om etikett och affärsstil i Japan.
Även om du är exportör, föreslår vi i alla fall att du tittar på sidan vi skrivit för importörer av japanska produkter.